Superweekend - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Anouk en Sabine - WaarBenJij.nu Superweekend - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Anouk en Sabine - WaarBenJij.nu

Superweekend

Blijf op de hoogte en volg Anouk en Sabine

22 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Wauw! Wat hebben we een mooi en indrukwekkend weekend gehad. Dat wilden we alvast even kwijt :). Maar daarvoor hebben we nog een week stage gehad natuurlijk. We hebben toen onze eerste training/presentatie gegeven aan de study staff. Dat waren 3 aardige mensen die aandachtig luisterden. Maar we hadden ook af en toe wel de indruk dat ze niet alles begrepen, ook al hadden we zoveel mogelijk geprobeerd alles in Jip en Janneke taal uit te leggen. Gelukkig was Sue er ook bij om bij te vallen. Vrijdagavond waren we nog gewoon thuis om spulletjes voor het weekend te pakken. We werden toen gebeld of we eerder konden komen zaterdagochtend, zodat we met minder mensen waren bij de horse safari en zodat we 2 keer een liontour konden doen. Was even slikken de volgende dag om vroeg op te staan, maar we hebben dat toch maar gedaan. We moesten 2 uur rijden in de richting van Cullinan. We hadden de tomtom van Sue geleend dus we konden het makkelijk vinden. De laatste 10 minuten was op een onverharde weg waar de natuur mooi was en we al wat struisvogels zagen. Toen we eenmaal gearriveerd waren, werden we heel erg hartelijk ontvangen door Brandon, de zoon van de familie die Horseback Africa runt. Hij liet ons snel alles zien en vroeg daarna naar onze paardrijd-ervaring (Anouk geen, Sabine +/-10 jaar)zodat er een geschikt paard gekozen werd. Na een uitleg hebben we onze paarden ontmoet, Coach (voor Anouk) en Tennessee (voor Sabine). Lieve dieren die heel goed luisterden. Brandon ging met ons mee, samen met Mavis, die daar ook werkt, Abby, een vrijwilligster en Tracy, een andere gast. We zijn 2 uur lang onderweg geweest door het natuurpark waar we heel erg veel mooie natuur en wilde dieren gezien hebben. Het begon met blesbokken die met ons mee liepen naar het riviertje, waar wij vervolgens met de paarden doorheen gingen! Daarna kwamen we waterbokken tegen die ons aanstaarden van wat doen jullie hier. Helaas waren wij niet degenen die een gratis drankje wonnen, want Tracy zag als eerste de giraffe. Wat vet om die in het wild te zien! We zijn toen zo dicht mogelijk erheen gegaan om foto’s te maken. Daarna kwamen we de groep van 13 zebra’s tegen, die onze paarden heel interessant vonden en wij hun natuurlijk andersom ook. Ook hebben we gnoes gezien, wat niet zo hele mooie runderen zijn, maar wel indrukwekkend. Op de terugweg was er de mogelijkheid om te galopperen en zelfs te springen waar Sabine met genot aan mee deed :). Ook kwamen we weer een giraffe tegen die nu echt maar op zo’n 6-7 meter afstand was, gaaaafff. Toen we terugkwamen kregen we meteen lunch. Daarna begonnen we aan onze leeuwen rondleiding. Als eerst gingen we een wandeling maken met 4 leeuwtjes van tussen de 11-14 maanden (het klinkt al zo normaal op dit te typen, maar met leeuwen wandelen is niet echt alledaagse kost!!). Op een gegeven moment zag de oudste van het stel in de verte een giraffe en toen kwam zijn instinct naar boven: hij sprintte plots die richting op samen met nog 2! Dus Brandon en Eric gingen erachteraan, maar er was niets aan de hand. Daarna kregen we Ntombi (sexy chick) te zien, zij was 4 jaar en in de bloei van haar leven, maar te verwend om uitgezet te worden. Ze had eerst een boyfriend Zulu, maar die was overleden na het eten van een transponder van een kalfje. Ze hadden Zulu gekregen van een sjeik uit Beiroet; hij had deze leeuw gekocht toen het nog een kleintje was. Zijn zoons wilden die graag hebben en toen had hij Zulu gekocht en in zijn paleis laten opgroeien… Interessant verhaal he? Maargoed, verder met de tour. We gingen langs Toby, een leeuw van ruim 7jaar die echt indrukwekkend was! Hij was aan het brullen naar ons en hij wilde ons wegjagen van zijn 3 vrouwtjes. Iéts minder groot waren de stokstaartjes Willem-Alexander en Maxima die we daarna te zien kregen :p Toen kwam het hoogtepunt: de 4 leeuwtjes van 9 weken. Zoooo schattig en speels, echt om te knuffelen. Het einde van de tour was de python die we vast mochten houden, maar wel gedaan! ’s Avonds hebben we met de familie en de vrijwilligers gebraait en bij het kampvuur gezeten. Er stond struisvogelworst op het menu.. De volgende dag hebben we nogmaals de leeuwentour gedaan, wat toch nog steeds heel leuk was. Na in de middag nog aan het zwembad gechilld te hebben, zijn we weer naar huis gereden. Helaas werden we ’s avonds allebei ziek, waarschijnlijk door iets verkeerd gegeten te hebben. Daarom hebben we de maandag thuis gespendeerd met uitzieken. Gisteren en vandaag zijn we weer aan de slag gegaan om morgen de tweede training en vrijdag de derde te kunnen geven. Vrijdagmiddag vertrekken we naar Johannesburg voor het weekend. We verblijven daar bij de ouders van Sue. Benieuwd wat we daar allemaal gaan zien!

• 22 Oktober 2014 - 20:32

Jet En Jac:

Een weekend om jaloers op te worden.
    Hopelijk komen er nog meer van zulke weekenden.
    Alvast veel plezier aanstaand weekend in Johannesburg.
    Gr

• 22 Oktober 2014 - 20:55

Linda Van Gastel:

Leuk hoor dames, en blijf ervan genieten hoor.
    Ontzettend leuk dat jullie dit allemaal met ons delen.
    Succes met de training en veel plezier in Johannesburg!
    Groetjes Ardy en Linda

• 23 Oktober 2014 - 10:00

Ina:

Geweldig! Het enthousiasme spat van het scherm af. En och, dat ziek worden hoort er gewoon bij. Heb ik ook gehad. Daarna gewoon weer verder gaan en volop van alles genieten. Succes met de trainingen en alvast een fijn weekend in Johannesburg!.
    Liefs,
    Ina

• 23 Oktober 2014 - 10:47

Mia:

Wow, meiden! Wat een supergaaf weekend hebben jullie weer achter de rug. Lijkt me inderdaad indrukwekkend allemaal! Ik kijk uit naar jullie foto's. Succes met de trainingen en alvast een prettig weekend in Johannesburg! Liefs