Die eerste dae in suid-afrika - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Anouk en Sabine - WaarBenJij.nu Die eerste dae in suid-afrika - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Anouk en Sabine - WaarBenJij.nu

Die eerste dae in suid-afrika

Blijf op de hoogte en volg Anouk en Sabine

08 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Eindelijk tijd voor ons eerste reisverslagje! We zullen maar even bij het begin beginnen. Zondagochtend vroeg opgestaan om op tijd op Schiphol te zijn. Veel sneller dan we hoopten was het tijd om doei te zeggen, aangezien bleek dat er nog geen stoelen voor ons waren in het vliegtuig door overboeking… Ja inderdaad, het begon goed.. Bij de gate zouden we horen hoe het verder ging en in het ergste geval zouden we niet mee mogen en moeten wachten op de volgende vlucht. Na heeeel lang wachten (zo leek het) tot alle passagiers in waren gestapt, bleek dat er toch nog stoelen vrij waren! Jeeej, en zelfs in economy comfort class, met maar liefst 10 cm beenruimte extra, maar wij waren blij dat we mee mochten. Na een lange vlucht van ruim 10,5 uur kwamen we aan in Johannesburg waar we heel snel ons hotel vonden. Het was een fijn hotel om in bij te komen na de reis en om op te laden voor de autoreis de volgende dag. Nadat we de volgende dag blij waren met het zien van onze huurauto, zijn we begonnen aan de rit van 3,5 uur naar Groblersdal. Sabine reed en het was wel even wennen met het stuur aan de andere kant en links rijden. Onderweg hebben we veel gezien. De natuur is echt mooi en het was heuvelachtig (helling trekken, altijd leuk). Verder zijn we nog voorbij een vrij grote bermbrand gereden, indrukwekkend, en zagen we een zwarte aap langs de kant van de weg ‘toezicht houden’. Minder waren de vele werkzaamheden waar we soms een tijd voor moesten wachten. Een keertje was dat vlakbij een krottenwijk waar kinderen snoep en chips (tenminste daar leek het op) proberen te verkopen. Maar daar hadden we geen zin in, dus toen gooiden ze het over een andere boeg door liefdesverklaringen te uiten, maar ook daar hebben we vriendelijk voor bedankt. In Groblersdal vonden we vrij snel Sue’s huis, zij begeleidt ons en is de manager van de studie. Wowie, wat een groot huis. Maar ze woont er niet alleen, 2 honden, een jackrussel Zooey en een kruising van een bordercollie en Groenendaaler Mia. Ook Ian, de dierenarts en Larissa, een Nederlandse medewerkster van de Ndlovu Care Group wonen er. De Ndlovu Care Group is zegmaar de kliniek waarvoor we werken. Het bestaat uit een kliniek waar patiënten komen en een Research Consortium waar dus onderzoek gedaan wordt. Hier hebben we de volgende dag (gisteren dus) een rondleiding gehad. Wat veel nieuwe mensen en indrukken zeg. Bij de kliniek is ook een groot sportgedeelte met onder andere een Cruijff court. Maar denk niet dat het allemaal heel fancy is, want de kliniek ligt in Elandsdoorn en dat is een township. Er is dus veel armoede en mensen leven in kleine huizen en er komt heel veel HIV voor (daar is de kliniek in gespecialiseerd). Dus het was wel vrij indrukwekkend om dit allemaal te zien. ’s Middags hebben we op het hoofdkantoor gezeten, dat is in Groblersdal zelf. Daar hebben we ons een beetje ingelezen. ’s Avonds werden we uitgenodigd door Sue om te gaan eten bij Kingdom’s Lodge en dat hebben we gedaan. Het was een stukje buiten Groblersdal in een soort natuurpark. Het restaurant lag aan een meertje met daaromheen veel mooie natuur met bomen en struiken etc. Het is vroeg donker hier, dus we konden tijdens het eten helaas niet veel van het uitzicht genieten. Het was wel erg gezellig, we waren met 8, Sue, Larissa en haar vriend, Neil (een vriend van Sue), 2 Duitse meiden die met Neil mee waren en wij twee. Het was grappig omdat er 3 talen door elkaar gesproken werden, Engels, Nederlands en Afrikaans. En als ze niet te snel Afrikaans praten, kunnen we dat nog best wel goed volgen! Sabine heeft nog een lekker shotje op: Soweto toilet. Soweto is de township rond Johannesburg en toilet omdat het leek alsof er een drol in dreef, maar wel lekker! Toen we terugreden zagen we onze eerste zebra in het wild, leukkk! Vandaag zijn we weer vroeg opgestaan (dagen van 8 tot 5…) en hebben we de hele dag gewerkt aan ons handboek dat we moeten schrijven op het hoofdkantoor.

• 08 Oktober 2014 - 21:33

Mia:

Wow, wat een super mooi verhaal! Ik geloof goed dat jullie veel indrukken hebben opgedaan en zullen opdoen. Heel leuk om te lezen! Geniet van jullie verblijf in Afrika en we houden contact! Liefs

• 08 Oktober 2014 - 22:11

Jac En Jet:

Heel leuk verslagje. In deze paar dagen hebben jullie al veel gezien en meegemaakt. En dit zal zeer zeker nog meer gebeuren. We kijken dan ook uit naar de volgende verhalen en foto's!! Xx

• 08 Oktober 2014 - 23:53

Brie:

Tof meiden! Heel mooi verhaal, indrukwekkend allemaal daar! Veel plezier, geniet :)

• 09 Oktober 2014 - 13:02

Jeanne:

Leuk om een mooi verhaal van jullie te lezen bedankt.
    En geniet van iedere dag in Afrika.
    Groetjes.

• 09 Oktober 2014 - 14:58

Marian Antens:

Gaat wel goed komen met jullie twee daar. Genoeg te beleven zo te horen :)Fijne tijd!!

• 09 Oktober 2014 - 22:49

Lotte Twaalfhoven:

Wat hebben jullie al leuke dingen meegemaakt
    In zo'n korte tijd!! Geniet er nog maar heel erg van!
    Liefs van Lotte

• 10 Oktober 2014 - 18:02

Anouk Denissen:

Klinkt kei leuk! De verhalen die ik tot nu toe gehoord heb klinken allemaal leuk, behalve de spin dan natuurlijk! :)
    Nog veel plezier verder, maar dat zal we lukken! Xx

• 11 Oktober 2014 - 11:11

Monique:

Mooi verhaal! Jullie hebben al veel leuke dingen gedaan:) heel veel plezier daar! Geniet ervan. Liefs Monique