Time flies - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Anouk en Sabine - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Anouk en Sabine - WaarBenJij.nu

Time flies

Blijf op de hoogte en volg Anouk en Sabine

05 November 2014 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Sawubona (goededag)!
Het duurde even tot dit volgende verslag, maar het kwam er telkens niet van. Het gaat heel goed hier, en we vermaken ons prima! Het weer is nog steeds heel goed, het is echt heel warm, zal flink wennen zijn straks in Nederland. 2 weekenden geleden zijn we met Sue meegegaan naar haar ouders in Johannesburg, we mochten daar het weekend blijven. Vrijdagavond hebben we met hen meegebraaid. Zaterdag arriveerde Tessa, een Nederlands meisje die ook bij Sue verblijft en 4 maanden zal blijven. Die dag zijn we met z’n allen gaan lunchen in het shopping center en hebben daar ook geshopt. ’s Avonds hebben we met Tessa, Sue en een vriend van Sue een stukje Johannesburg gezien op een interessante manier. De volgende dag hebben we met z’n drieën een lekkere Hollandse fietstocht gedaan door South-West Townships, oftewel Soweto. Met een groep van een man of 15, waarvan wij de enige Nederlanders waren en ook de beste fietsers volgens de gids, hebben we 3 uurtjes gefietst door de krottenwijken van Soweto. Best wel indrukwekkend, want die mensen leven daar in hutjes en het is er best een zooi met overal afval en onverharde wegen. In een mini-restaurantje gemaakt van golfplaten hebben gekookte koeienwangen met pap (maïsmeel) gegeten. Maar toch waren ze allemaal best vriendelijk en vooral alle kinderen zwaaiden vrolijk naar ons en liepen soms hele stukken met onze fietsen mee. Zondagmiddag zijn we met de hele bende weer terug gereden naar Groblersdal met 2 auto’s, wij, Tessa, Sue en haar inmiddels 3 honden. Chuck is de nieuwe hond, een stoere vent, maar wel met een mooie oranje halsband met een hartje eraan met daarop Chuck. Toch schattig dus. Ondertussen is zijn naam veranderd van Chuck Norris naar Mr. Chuckles. De week daarna zijn we vooral weer op het hoofdkantoor geweest om te werken aan ons project. We zijn ook een aantal keer mee geweest naar het research gebouw waar Sue’s onderzoek plaats gaat vinden. Dit moest nog een beetje klaargemaakt worden met een waterkoker, magnetron, schoonmaakspullen etc. Dus mooie afwisseling gehad in de week. Afgelopen weekend hebben wij en Tessa op vrijdagavond en zaterdag in de chillmodus gezeten. Vrijdag lekker lui pizza besteld en How to train a dragon 1&2 gekeken. Zaterdagochtend was het zon- en zwemtijd en ’s middags shoptijd en ’s avonds braaitijd met onder andere de ouders van Sue die langskwamen met vrienden, en nog wat medewerkers van Ndlovu. Zondag zijn we er weer op uit gegaan. Dit keer was Loskopdam de bestemming. Dit was maar 30 minuutjes rijden. Het is een natuurpark waar je zelf doorheen kan rijden (als je durft). We hebben met onze super Chevrolet Sonic de onverharde wegen daar getrotseerd. Daarbij hebben we ook nog een hoop wilde dieren gezien! Een familie giraffen, verschillende apen en een hoop antilopen. Het was er erg mooi en na een picknick in het midden zijn we weer naar huis gegaan. Deze afgelopen dagen hebben we ons handboek afgemaakt en de laatste trainingen gegeven. Het enige wat we volgende week nog moeten doen is een quiz maken voor de studie staf over het handboek. Dus dat komt allemaal goed met de stage. In t begin zeiden we dat het heel lekker weer hier is, maar gisteren hadden we wel 5 minuten een mega regenbui. We zaten toen net in de auto naar de kliniek. Het regende zo hard dat je maar maximaal 2 meter vooruit kon kijken… En 5 minuten later scheen de zon dus weer, maar waren er wel ‘riviertjes’ langs de kant van de weg ontstaan. Deze week hebben we ook nog een gesprek gehad met Ruth en Victor. Zij zijn medewerkers van de ‘chill-hub’ van Ndlovu. Daar zijn Engelse lessen en ook het project van de English For Kids Foundation loopt daar. Ze waren enthousiast dat wij er waren en waren blij om te horen dat er studenten uit Nederland willen komen om hen te helpen met het project.
De komende 4 dagen gaan we weer met z’n drieën op pad. Morgen vertrekken we naar Graskop. Daar kun je hele mooie watervallen en rivieren zien. De 3 dagen erna gaan we naar het Kruger Nationaal Park! Hopelijk hele leuke dagen voor de boeg dus!
Hamba kahle (doei!)

• 05 November 2014 - 20:29

Anouk Denissen:

Het klinkt (weer) allemaal heel leuk! En super vet dat jullie al die wilde dieren hebben gezien! Geniet er van! (Vooral van het weer, want hier in Nederland is het totaal geen lekker weer).
    xx

• 05 November 2014 - 20:49

Jac En Jet:

Jullie zijn weer erg druk geweest!
    Nog 2 weken te gaan en dan zit het er weer op.
    Geniet er nog maar volop van en zeker ook van het warme weer:)
    Hamba kahle

• 05 November 2014 - 22:00

Els:

Niet te veel leuke dingen beschrijven. Hier word ik jaloers van. Geniet maar voor twee. Ook voor mij.

• 05 November 2014 - 22:15

Frie:

Hoi dames , ik volg jullie via Bart , en moet zeggen dat zeker de natuur die jullie zien me geweldig lijkt. Zo te zien is het de moeite waard om goed te sparen en nog eens in mijn leven naar zuid afrika te gaan.

we blijven jullie volgen,

groetjes Frie

• 06 November 2014 - 10:01

Mia:

Suuuuper leuk dames! Weer een leuk en interessant verslag om te lezen. Heel veel plezier in het Kruger park en geniet er van! Liefs Mia